в категория WEB

Логото на GAP

Измина една година след цирка, който се разигра, когато големият американски производител на дрехи GAP се опита да смени дизайна на логото си с ново по-модерно.

 Моментално в интернет пространството последва вълна от протести, коментари, възражения и пародии на новия дизайн. В над 2000 поста във facebook беше наречено евтино, елементарно и банално.

 

Вижте също: 

Еволюция на логото, част I

Дали логото на Кока кола или на Мерцедес е било същото преди десетилетия, когато са създадени? Вижте как еволюират знаците на големите компании.

В изявление на Марка Хансен, президент за брандирането на GAP за Северна Америка, се казваше, че клиентите винаги са били най-важното нещо. “Слушахме и гледахме коментарите през миналата седмица. Непрекъснато срещахме емоционални призиви да се върне старото лого. Затова решихме да направим точно това – връщаме по всички наши канали.”

Дизайнерът на лого проекти Йон Пинк от J Pink Design харесваше различното изписване на GAP и разясняваше, че подобна съпротива на клиенти би се появила при промяната в шрифта и на други прочути брандове като Jeep, Panasonic или 3M.

Мненията по блоговете бяха на двата полюса – едни харесваха промяната, други бяха за запазване на съществуващия логотип.

Този скандал, свързан основно с натиск от социалните медии, е много показателен за влиянието на facebook и tweeter върху всички аспекти на живота ни (да не забравяме бунтовете в арабските страни). Основният проблем на тези групи от хора е, че те се организират основно за хейтърски каузи. Принципът на facebook “аз харесвам това”, реално работи точно по обратния начин – “аз харесвам тези, които не харесват”. Повечето групи в социалната медия, които имат много потребители и много бързо ангажират “лайкове”, са основани на отрицанието: “Анти-Чалга Лига“, “Да помогнем на Веселин Маринов да спре да пее“, “Да спрем толерирането на циганите“.  Като че ли на хората им харесва да негодуват срещу нещо и очевидно са по-склонни да напишат нещо “против” отколкото “за”.

В тази ситуация на тотален достъп на информация и лекота на изказване на мнения, GAP решиха да направят редизайна на логото си. Нямаше заиграване с публиката от социалните медии – анкети, коментари и пробни дизайни. Естествено резултатът беше очакван.

Спомням си тоталната смяна на името и логото на Gold Star на LG през 1997 година. Тогава аз и всички мои приятели бяхме възмутени от смехотворното за нас надписче LG. Един голям тлъст надпис, с който бяхме израснали, бяхме си рязали шаблони за спрей и надписвахме с тях всичко, беше сменен с нефелните буквички LG, и още по-безумната “усмивка” в стил Пикасо в кръга. След по-малко от година забелязах, че това лого все по-малко ме дразни. След още няколко години започнах да го давам за пример на клиентите ни, а слогана “Life’s good” е най-позитивният и свеж от всички, с които съм се сблъсквал.

 

Старо лого на GoldStar

Ново лого LG

 

Почти по същото време, Pioneer смениха логото с камертона и буквата омега, нарисувано от създателя на фирмата Nozomu Matsumoto. С малки дизайнерски преработки, то бе доживяло до 1998 година. Новото лого беше “ужас”, направо смехотворно. Един прост несерифен шрифт, неестесвено наклонен надясно и в ужасен морав цвят. Марката, на която аз и всеки един от моите приятели се прекланяхме, изглеждаше като нарисувана от дете от детската градина и оцветена с най-безумния цвят на света. Трябваше да изпитват поне малко неудобство от Ferrari  – надписите Pioneer бяха на кутиите на радиаторите на Шумахер.

 

Стар дизайн на логото на Pioneer

Нов дизайн на логото на Pioneer

В крайна сметка изминаха няколко години и новото лого вече ми изглежда супер – модерно, семпло и динамично. Направо не мога да си представя магнезиевите им тонколони или големите черни плазми с камертон и буквата омега. Новият дизайн е модерен и разпознаваем, изцяло в духа на времената, в които живеем.

Остава въпросът: дали да се вслушваме в мнението на специалистите или тълпата (електронната) ще диктува условията?


Ще завърша с една знаменита реплика от създателя на първия масов автомобил Хенри Форд:

“Ако бях попитал клиентите си какво искат, те щяха да кажат: по-бързи коне”.

Роси Атанасова
Роси Атанасова
Роси Атанасова е копирайтър в de-sign. Създава, редактира и оптимизира статии за сайтове. Любими занимания: сърфиране в интернет, разходки сред природата, спортуване за здраве, музика и филми. В свободното си време ходи на кино или театър с приятели. Търси развитие във всяко начинание и се стреми да реализира мечтите си. Следва максимата: Силата на словото се състои в умението да се изрази много с малко думи.
Recommended Posts

Остави коментар

minicooperfhm