Гафът с логото на GAP или колко влиятелни са социалните мрежи

Гафът с логото на GAP или колко влиятелни са социалните мрежи?

Логото на GAP

Измина една година след цирка, който се разигра, когато големият американски производител на дрехи GAP се опита да смени дизайна на логото си с ново по-модерно.

 Моментално в интернет пространството последва вълна от протести, коментари, възражения и пародии на новия дизайн. В над 2000 поста във facebook беше наречено евтино, елементарно и банално.

В изявление на Марка Хансен, президент за брандирането на GAP за Северна Америка, се казваше, че клиентите винаги са били най-важното нещо. „Слушахме и гледахме коментарите през миналата седмица. Непрекъснато срещахме емоционални призиви да се върне старото лого. Затова решихме да направим точно това – връщаме по всички наши канали.“

Дизайнерът на лого проекти Йон Пинк от J Pink Design харесваше различното изписване на GAP и разясняваше, че подобна съпротива на клиенти би се появила при промяната в шрифта и на други прочути брандове като Jeep, Panasonic или 3M.

Мненията по блоговете бяха на двата полюса – едни харесваха промяната, други бяха за запазване на съществуващия логотип.

Този скандал, свързан основно с натиск от социалните медии, е много показателен за влиянието на facebook и tweeter върху всички аспекти на живота ни (да не забравяме бунтовете в арабските страни). Основният проблем на тези групи от хора е, че те се организират основно за хейтърски каузи. Принципът на facebook „аз харесвам това“, реално работи точно по обратния начин – „аз харесвам тези, които не харесват“. Повечето групи в социалната медия, които имат много потребители и много бързо ангажират „лайкове“, са основани на отрицанието: „Анти-Чалга Лига„, „Да помогнем на Веселин Маринов да спре да пее„, „Да спрем толерирането на циганите„.  Като че ли на хората им харесва да негодуват срещу нещо и очевидно са по-склонни да напишат нещо „против“ отколкото „за“.

В тази ситуация на тотален достъп на информация и лекота на изказване на мнения, GAP решиха да направят редизайн на лого. Нямаше заиграване с публиката от социалните медии – анкети, коментари и пробни дизайни. Естествено резултатът беше очакван.

Спомням си тоталната смяна на името и логото на Gold Star на LG през 1997 година. Тогава аз и всички мои приятели бяхме възмутени от смехотворното за нас надписче LG. Един голям тлъст надпис, с който бяхме израснали, бяхме си рязали шаблони за спрей и надписвахме с тях всичко, беше сменен с нефелните буквички LG, и още по-безумната „усмивка“ в стил Пикасо в кръга. След по-малко от година забелязах, че това лого все по-малко ме дразни. След още няколко години започнах да го давам за пример на клиентите ни, а слогана „Life’s good“ е най-позитивният и свеж от всички, с които съм се сблъсквал.

Старо лого на GoldStar
Ново лого LG

Почти по същото време, Pioneer смениха логото с камертона и буквата омега, нарисувано от създателя на фирмата Nozomu Matsumoto. С малки дизайнерски преработки, то бе доживяло до 1998 година. Новото лого беше „ужас“, направо смехотворно. Един прост несерифен шрифт, неестесвено наклонен надясно и в ужасен морав цвят.

Марката, на която аз и всеки един от моите приятели се прекланяхме, изглеждаше като нарисувана от дете от детската градина и оцветена с най-безумния цвят на света. Трябваше да изпитват поне малко неудобство от Ferrari  – надписите Pioneer бяха на кутиите на радиаторите на Шумахер.

Стар дизайн на логото на Pioneer
Нов дизайн на логото на Pioneer

В крайна сметка изминаха няколко години и новото лого вече ми изглежда супер – модерно, семпло и динамично. Направо не мога да си представя магнезиевите им тонколони или големите черни плазми с камертон и буквата омега. Новият лого дизайн е модерен и разпознаваем, изцяло в духа на времената, в които живеем.

Остава въпросът: дали да се вслушваме в мнението на специалистите или тълпата (електронната) ще диктува условията?

Гафът с логото на GAP или колко влиятелни са социалните мрежи?


Ще завърша с една знаменита реплика от създателя на първия масов автомобил Хенри Форд:

„Ако бях попитал клиентите си какво искат, те щяха да кажат: по-бързи коне“.

Напишете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *