Изкуството да комерсиализираш празниците – историята на Черния петък
Петъкът след деня на Благодарността в Америка се нарича Black Friday. Този ден се свързва с откриване на сезона на голямото Коледно пазаруване. Много от търговците отварят своите магазини още в 4 часа през нощта и пускат невероятни промоции на стоки, за да привлекат повече клиенти.
Защо обаче денят се нарича Черен петък? Не е ли чудесно, че хората имат възможност да сключат сделката на годината? Терминът „Черен петък“ се свързва с финансовата криза в САЩ от 1869 година. През 1961 година във Филаделфия, петъкът след Деня на благодарността започва да се нарича Black Friday, като описание на натоварения трафик от коли и хора, тръпнещи да стигнат до магазините и да пазаруват. Обикновено този ден се свързва с оглупели тълпи от хора, тръпнещи да намерят най-изогдните покупки.
Какво се случва в Америка?
В Калифорния, например,Черният петък е обявен за празник за всички държавни работници. Като се добавят и двата почивни дни от уикенда, това е начин да се увеличи броя на потенциалните пазаруващи. От 2005 година денят след Деня на благодарността е най-натовареният ден за пазаруване от годината. Обикновено търговците на дребно работят на загуба от януари до ноември, но с настъпването на Черния петък се инициализира възвръщането на печалба. За една от по-големите вериги за търговия на дребно – Walmart, този ден на голямо пазаруване може да даде тласък на печалбите за годината в размер на $ 14 – 19 милиарда.
Търговците се възползват от възможността да предоставят страхотни намаления и разпродажби в почивният ден (за някои от американските щати) след Деня на благодарността и поставят началото на Коледния сезон. За да увеличат продажбите си, много от търговците променят работното си време и отварят магазините в полунощ срещу Черния петък. Историята на деня на големите намаления и покупки познава редица случаи, в които различни вериги магазини стартират от Деня на благодарността или пък продължават до събота. Целта е да се атакуват купувачите с повече сензационни оферти по-дълго време, като паралелно с това печалбите да скочат.
Много от канадците, привлечени от добрите оферти за пазаруване в САЩ, пътуват дотам, за да си купят желаните вещи на много по-ниска цена. Тази практика се засилва особено след 2001 година, а в отговор на това канадски вериги за търговия на дребно копират от американските си конкуренти офертите, само за да запазят местните жители като клиенти. През 2012 година в Канада се провежда най-силният Black Friday, за да се спре преминаването на границата на зажаднелите за изгодни покупки канадци.
Отскоро Black Friday се пренесе извън границите на Северна Америка във Великобритания от по-големите онлайн търговци като Amazon и Apple. През 2012 г. бразилски универсални магазини се включват към своите чуждестранни конкуренти в една супер успешна кампания по време на Black Friday, която удвоява, дори почти утроява общите приходи в сравнение с предходната година. Този ден става вдъхновение на правителството в Мексико и сдружението на търговците на дребно за създаване на ежегоден уикенд за отстъпки и по-добри кредитни условия за пазаруване – El Buen Fin, което означава „добрият уикенд“ в превод от испански.
Kmart
Walmart
Amazon
Target
Best Buy
Сблъсък между Черния петък (Black friday) и Деня без покупки (No Buying Day)
В Северна Америка от 1997 година, деня след Деня на благодарността се свързва и с международния ден на протест срещу прекалената консумация на обществото, наречен No Buying Day (Ден без покупки). В останалите страни този ден на недоволство от прекомерното пазаруване се отбелязва в последната събота от месец Ноември. Интересен е обаче фактът, че именно Деня без покупка (No Buying Day) в САЩ се препокрива с Black Friday, чиято идеология се противопоставя напълно.
Денят без пазаруване е следствие на недоволството на много американци от ежедневното закупуване на ненужни вещи, с цел да се стимулира обществото да промени тези си навици не само за ден и да се спре масовото разхищение.
През 2000 година списание Adbusters разпространява идеята на No Buying Day в свои рекламни материали и едновременно с това текат новини и по CNN. Кампанията набира инерция и скоро се включват и Великобритания, Австрия, Германия, Япония и до днес общо 65 страни отбелязват международния Ден без покупки. В Америка обаче си остава голямата еуфория около Black Friday, заради зашеметяващите намаления и възможността да купиш нещо на възможно най-ниска цена.