Дядо Коледа – най-известното рекламно лице

Дядо Коледа – най-известното рекламно лице

Как Кока-Кола наложиха образа на съвременния Дядо Коледа

Свети Никола първоизточника на Дядо Коледа

Историята на Дядо Коледа започва с образа на Свети Никола, живял през трети век в град Мира, на територията на днешна Турция. Никола израства в богато семейство, възпитаван да бъде благочестив християнин. След като остава сирак, той раздава семейното богатство под формата на подаръци и пари на всички нуждаещи се, като бил най-щедър към децата.

Легендите разказват, че Никола пускал торби с подаръци през комините на къщите или пък ги хвърлял през прозорците. По-късно той бил ръкоположен за епископ, а шапката, дългото червено наметало и бяла брада се превърнали в негова запазена марка. Епископ Никола от град Мира умира на 6 декември 343 г. След един век, той е канонизиран като светец. Това е познатият ни Свети Никола, чийто празник Никулден отбелязваме в България на 6 декември.

Дядо Коледа - Холандският Синтерклаас

През годините започва да се празнува денят на Свети Никола. В някои части на Европа образът на светеца се слива с този на езическия бог Один. По време на протестантската Реформация през 16-ти век в Европа денят на светеца Никола не се чества. Единствено холандците го запазват в празничния си календар. Там става много популярен като празника на Sinterklaas. Синтерклаас има дълга бяла брада, червена роба и язди бял кон, с който обикаля над къщите. Добрият старец навестява деца и възрастни и проверява дали са послушни, придружаван от верния си помощник Черен Петър.

Холандската традиция е пренесена и в Америка през 17-ти век,

където местният фолклор променя образа на светеца и името на Santa Claus. Модерният Дядо Коледа се ражда във въображението на  зъболекаря Клемент Мур през 1822 г. и той написва поемата – „Разказ за посещението на Свети Никола“. Тя е публикувана година по-късно в нюйоркския вестник Sentinel със заглавие „Нощта преди Коледа“, без да се посочва автор.

Първата рисунка с Дядо Коледа на Томас Наст, 1863 г.

В поемата Мур описва закръглен и дребничък елф, който идва на шейна от Севера, дърпана от осем елена. В дните преди Коледа, елфът обикаля по покривите, влиза през комините и оставя подаръци на децата. Поемата има огромно влияние за американизирането на легендата за Свети Никола.

Карикатуристът Томас Наст, повлиян от поемата на Клемент Мур, създава серия от илюстрации за ежедневника Харпърс.

В първата рисунка на Наст, отпечатана през 1863 г., Санта Клаус е изобразен като старец със синьо палто на бели звезди и червен панталон с бели ленти, раздаващ подаръци на  деца и войници от Гражданска война – типично в американски стил.

Постепенно Наст започва да променя образа и през 1881 г. се появява първата илюстрация на Дядо Коледа за празничното издание на Харпърс – изобразен като благ старец с типична бяла брада, закръглено тяло, червени дрехи от кожа и колан. По-късно той нарисувал и дома на Дядо Коледа на Северния полюс  с малка работилница за играчки.

Рекламата, която промени коледните традиции навсякъде по света

Рисунка на Санта Клаус - Дядо Коледа

Мащабната рекламна кампания на Кока-Кола през 1931 г. поставя началото на съвременния образ на Дядо Коледа. Художникът Хедън Съндблом рисува старец с дебел корем, бяла брада, червени дрехи и симпатично излъчване, който пие от известната напитка. Рисунките на Съндблом са едни от най-ценните в колекцията на Кока-Кола и са показвани на изложби в целия свят – Лувъра в Париж, Кралският музей Онтарио в Торонто, Музеят на науката и индустрията в Чикаго и др.

В началото илюстраторът Съндблом използва жив модел за създаването на портрета на Санта Клаус – приятеля му Лу Прентис, пенсиониран продавач. Но когато Прентис умира, взема себе си за вдъхновение, гледайки се в огледалото. В продължение на 35 години Съндблом рисува образа на Дядо Коледа за рекламите на Кока-Кола, а през 1964 г. прави последния вариант на веселия старец, който се използва като базов от компанията за десетилетия напред и достига и до нас.

Започналата експанзия на любимата марка безалкохолна напитка докарва огромни печалби за компанията. Благият старец става интернационален патрон на Коледа и променя традициите на празника на всички континенти.

Представата, която днес децата имат за Дядо Коледа, е силно повлияна от този образ. Оттогава той е не само символ на любов, щедрост и раздаване на подаръци, а и на най-тиражираната реклама на Кока-Кола.

Първата реклама на Кока-Кола с Дядо Коледа

Рекламaта на Кока-Кола се развива през годините, но основната й цел е била винаги една – да продава популярната напитка. Избраното рекламно лице – това на Дядо Коледа – успешно се справя с нелеката задача. Дотолкова се е комерсиализирала представата за празника Рождество Христово – Коледа, че образът на стареца от рекламата на Кола се свързва с него.

Как комерсиалното обсебва традициите Оказва се, че рекламата и политическите убеждения могат да въздействат и да налагат стереотипи, да променят трайно традициите и обичаите. Хората са свикнали да вярват в различни неща, без да се замислят защо, просто заради факта, че така е прието от всички останали. Големите корпорации познават слабостта на човека да приема за чиста монета традиционните вярвания и я използват за по-силно въздействие.

Това се случва и с рекламната кампания на Кока-Кола, разпространила съвременния образ на Свети Никола (Дядо Коледа). Едва ли Хедън Съндблом е съзнавал, че създава персонаж, който ще промени дори и традиционната коледна трапеза, така че Кола да утолява жаждата ни, дори в празничната нощ.

1 thought on “Дядо Коледа – най-известното рекламно лице”

Напишете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *