Идва ли краят на фейсбук с iOS 14?

Идва ли краят на фейсбук с iOS 14

Apple обяви промени с iOS 14, които ще въздействат по революционен начин за защитата на личните ви данни. Поради тази причина, компанията влезе в конфликт с най-популярната онлайн платформа в интернет. Идва ли краят на фейсбук и как ще повлият промените на бизнесът, рекламиращ онлайн? Ще поставим позициите на двете страни една срещу друга, но нека първо изясним на какво е подложен средностатистическият потребител днес.

Facebook се превърна в платформа, позволяваща комуникация между хората като изключително ценен източник за опознаване на техния начин на живот, интереси, модели на поведение и вкус. Какво харесват отделните потребители? Какво не харесват? Тези данни – доброволно предоставени, но неправилно структурирани – могат да бъдат използвани за печалба. Целият замисъл на това да се анализира масовият потребител толкова детайлно се крие във факта, че колкото по-добре ни познават, толкова по-тясно таргетирани именно за нас реклами ще виждаме. Колкото са по-специализирани именно към нас и нашите интереси, толкова по-вероятно е да си купим продукта или предлаганата услуга. Това спестява на големите компании милиони долари за реклама.

Как Фейсбук ни опознава толкова добре?

Тук се намесва изкуственият интелект – AI. AI дава възможност на машините да се научат да изясняват данните, сами по себе си. Най-простият пример за това би бил AI анализ на изображения, идентифициращ куче, без никой да е задал информация на машината как изглежда кучето.

Чудили ли сте се защо като качите обща снимка с приятели или роднини, автоматично Facebook знае кои са тези хора и ви предлага да ги отбележите? Изкуствен интелект наречен Deepface представлява система за разпознаване на лица, създадена от изследователска група във Facebook. Тя идентифицира човешки лица в цифрови изображения. Използва деветслойна невронна мрежа с над 120 милиона връзки и е обучен върху четири милиона изображения, качени от потребители на Facebook. Изследователският екип на Facebook заяви, че методът DeepFace достига точност от 97,35% ± 0,25%, където хората имат 97,53%. Това означава, че DeepFace понякога е по-успешен от човек в разпознаването на лица.

Facebook лицево разпознаване чрез изкествен интелект

Защо това може да бъде проблем? Защото дори и да не използвате Facebook редовно, приложението знае как изглеждате. Ако ваш приятел качи снимка с вас, то знае, че вие сте там и ще получите известие. Така Facebook може да събира още данни за вас, спрямо вашите приятели. Това до някаква степен може да се разглежда като нежелано наблюдение, което е нарушение спрямо човешките права.

Говорейки за изкуствен интелект, Facebook използва още един брилянтен инструмент наречен Deeptext. Той дешифрира значението на публикуваното от вас текстово съдържание, за да намери относителното значение. След това Facebook генерира потенциални клиенти с този инструмент, като насочва хората към рекламодатели въз основа на разговорите, които водят. Той предлага на потребителя връзки за пазаруване, за да свърже чатове и публикации с потенциални интереси.

Но понякога дори не е нужно да споделяте в платформата. Няма да повярвате как одобреният достъп до микрофон, камера, контакти и местонахождение могат да спомогнат също за изграждането на потребителски профил, чрез който ви се прави подробен анализ. Благодарение на достъп на приложението до вашата локация, то започва да ви показва релеватни реклами.

Например, случвало ли ви се е да се намирате на летище, и по време на престоя ви там и малко след това, непрекъснато да виждате реклами с оферти на самолетни билети или сайтове, съдействащи за получаване на обезщетение при закъснял полет? Няма нищо случайно.

Добри и лоши новини

Не можете да спрете цялото това събиране на данни, но можете да го ограничите. Отидете на страницата за разрешения на Facebook, за да блокирате достъпа му до местоположението на вашия телефон, вашите контакти, микрофона и камерата и др. Лошата новина? Дори при изключено проследяване на местоположението, Facebook все още отбелязва приблизителната локация, от която влизате в мрежата чрез вашия IP адрес.

Ограничаване на достъп до локация в background режим - Facebook

Още лоши новини: Други приложения изпращат данни и до Facebook, често автоматично. Почти всеки има акаунт във Facebook и приложенията на трети страни искат да се възползват от тези данни, независимо дали става дума за насочване към потребители с реклама или за опростяване на процеса на влизане/login и в резултат на това получават повече потребителски данни.

Едва преди две години от компанията разработиха опция за потребителите да ограничат т.н background location tracking (проследяване на локация докато не се използва приложението), което дава възможност за малко повече поверителност и защита на личните данни и пространство.

Какво всъщност донесе iOS14 на пазара

Apple изисква всички приложения в App Store да показват подкана на потребителите на устройства с iOS, които искат от потребителя разрешение за приложението да ги проследява извън платформата – т.нар background tracking. Например, какво разглеждате в интернет и какви запитвания правите към Гугъл.

Конкретно приложено в Facebook, това означава, че ако Facebook не е в състояние да проследява поведението на потребителите извън платформата, ефективността на изкуствения интелект ще се намали. Те разбира се, ще разполагат с данните, които вече са събрали, но от вас ще зависи от тук на сетне какво ще знаят за вашите нови интереси.

iOS14 срещу Facebook

С този ъпдейт пак ще виждате реклами, но главната разлика е, че производителите на приложения за iOS могат да персонализират реклами, но само като използват данни от първи страни, предоставени им директно. Вие сте тази първа страна. Тоест, ако харесате снимка на диван докато сте във фейсбук, ще бъде възможно да ви покажат реклами на магазини за мебели. Обаче, ако разглеждате в интернет мебелен магазин, и не сте дали разрешение за проследяване на Facebook, те няма да направят връзката и да ви залеят с още реклами на тази тематика.

Как ще повлияе на бизнеса?

Разширение като Facebook Pixel също ще е силно възпрепятствано. Това е инструмент за анализ, по-точно няколко реда код от Facebook, които копирате в заглавната секция на сайта си. Този код позволява да се получава информация за действията, предприети на вашия сайт, за да направи рекламите ви във Facebook по-подходящи за вашата аудитория.

Всички тези данни могат да бъдат ограничени с iOS14. Способността ви да създавате персонализирани реклами за дадена аудитория може да бъде силно възпрепятствана. И всичко това ще доведе до повече разходи и негарантирана ефективност на онлайн рекламата в социалната мрежа. На практика просто ще стреляте напосоки, и ще се надявате подходящите хора да видят вашата реклама.

От реакцията на Facebook на тези актуализации става ясно, че те са силно разтревожени. Всичко това може да бъде изключително вредно за приходите им. Според Statista.com 79,9% от потребителите във Facebook използват приложението само на мобилния си телефон в сравнение с 1,7% само на настолни или преносими компютри. Останалите 18,5% го използват и за двете.

Социалната дилема - филм на Netflix

От тези 79,9% ще има голяма част, които ще използват iOS устройство с актуализацията на iOS 14. От този брой потребители ще има процент, който действително ще позволи на приложението да проследява данните им, но колко от тях ще го направят не е ясно и вероятно няма да представляват голяма част от общия брой. С популярни документални филми като „Социалната дилема“ в допълнение към скандалите с потребителски данни от години, може да се предположи, че повечето потребители на iOS ще се откажат от проследяването на Facebook.

Отговорът на Facebook

Facebook отговори като атакува решението на Apple, заявявайки, че това ще се отрази негативно на малкия бизнес, който иска да рекламира. Както много неща в наши дни, това е вярно, но донякъде подвеждащо и манипулиращо. Facebook се възползва най-много от големите корпорации, които рекламират на тяхната платформа, и въпреки че малкият бизнес добавя към тези приходи, те със сигурност не са основните играчи в рекламния бизнес модел на Facebook. Проблемът настъпва, когато големите корпорации с милиони долари, решат, че вече не си струва да харчат пари за реклама във Facebook и отидат другаде.

Тези промени ще засегнат 100% от малкия бизнес. Всъщност, това ще има огромно въздействие върху всички фирми, които рекламират в платформата. В публикация, озаглавена „Говорене за малкия бизнес“, Дан Леви, вицепрезидент на рекламите и бизнес продуктите във Facebook, очертава аргументите си срещу актуализацията на iOS. В статията той твърди, че Apple налага актуализацията, за да насърчи приложенията да включват плащания и абонаменти (от които биха спечелили). Той също така обяснява как актуализацията вреди на способността на малкия бизнес да се насочва, което е много вярно. Малкият бизнес има по-ниски бюджети и се нуждае от възможно най-много възможности за прецизиране на рекламата.

Освен това Леви посочва как Apple не играе непременно по собствените си правила. Това, което той има предвид е, че персонализираната рекламна платформа на Apple не е предмет на новата политика на iOS 14, поради което приложенията на компанията не са длъжни да ви изпращат подкана за разрешаване на проследяването, но другите приложения са длъжни.

Контраатака от Apple

Apple последователно защитава избора си като начин да предостави на потребителите по-голяма свобода над неприкосновеността на личния живот и опровергава твърденията на Facebook, че възнамерява да придържа собствения си софтуер към различни стандарти. Повдигнатият въпрос се очерта като една от най-големите и най-видими вражди на технологичния свят. Стана ясно, че дори гигант като Facebook може да загуби контрол, макар и след публичната защита на позицията си.

Ден от живота на вашите данни - Наръчник от Apple

За да удържи още повече своята философия за поверителност, Apple създаде ново онлайн ръководство, което нарича „Ден в живота на вашите данни“, което разбива често срещаните практики за проследяване и насочване на реклами в мобилните приложения и уеб индустрии и представя статистически данни за разпространението на тези практики.

Apple цитира проучване, според което едно мобилно приложение съдържа средно шест тракера, които споделят вашите данни с други приложения и че „голяма и непрозрачна индустрия трупа все по-големи количества лични данни“. „Сложна система от уебсайтове, приложения, компании за социални медии, брокери на данни и рекламни фирми проследяват потребителите онлайн и офлайн, като събират личните им данни. Тези данни се събират, споделят, обобщават и монетизират, подхранвайки индустрия на стойност 227 милиарда долара годишно “, се казва в ръководството. „Това се случва всеки ден, тъй като хората се занимават с ежедневието си, често без тяхното знание или разрешение.“

Напишете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.