Двама българи отишли в Египет. Разбира се посетили и Хеопсовата пирамида. Вътре обаче било адска жега и колкото по-дълбоко влизали толкова по-задушно ставало… Накрая единият не издържал и казал на другия: Не мога повече, аре пиши КУР и да бегаме ! Вероятно мнозина знайни и незнайни автори на графити са започнали своята кариера по подобен начин. В началото на този век обаче един британец, известен само с псевдонима Банкси, превърна уличните рисунки в истинско изкуство.
Неговите творби имат откровени послания, насочени срещу масмедиите, политическия и корпоративен елит, срещу културата на прекомерна консумация и фалша. Плажове, коли, животни, телефонни будки, охранителни видеокамери – всичко в градската среда попада в мерника на анонимния художник. Банкси не щади дори статуите на легендарни исторически личности. Това наложи и аналогията с него, когато паметникът на съветската армия в София бе артистично подновен „в крак с времето”.
Необикновени при Банкси обаче са не само посланията, но местата, на които той ги представя. При една от кампаниите си британецът рисува серия от графити и от двете страни на стената, която Израел издига на Западния бряг. Дори факта, че войниците го наблюдават през оптиката на пушките си не го спира. Известни са и посещенията му в Лувъра, Ню Йорк Метрополитън, Тейт и ред други известни музеи и галерии по целия свят, между чиито експонати британеца тайно поставя свои варианти на класически творби. Често нововъведенията остават незабелязани с дни, дори от персонала. След като бъдат разкрити обаче, те често биват включени в постоянните сбирки.
В събитие се превръщат перките на акули, които благодарение на Бански изплуват от водите на езерото на парка Виктория в Лондон. Негово дело е и плашещата табела „ВНИМАНИЕ, Радиоактивно изтичане!” в Сейнт Джеймсис парк, която вдига на крак местните власти. Те поставят на мястото полицай, който да успокоява минувачите, което на свой ред само подсилва ефекта на инсталацията. Мишена на британеца са и имена от световната поп култура. Той подменя със свои вариации обложките на 500 музикални диска на Парис Хилтън. Преди шашмата да бъде разкрита, част от албумите биват продадени. Нито един купувач обаче не връща фалшификата, а някои дори ги препродават в интернет на изгодна цена.
Банкси прави акции и в зоологически градини. Благодарение на него маймуните се сдобиват с табели „Аз съм знаменитост. Изкарайте ме оттук!”, а в клетката на пингвините изниква надпис „Втръсна ни от риба!”.
По време на фестивала в Нотинг хил пък той разпръсва десетки отпечатани от него банкноти с лика на принцеса Даяна. Без да обърнат внимание част от купонджиите дори успяват да ги пробутат в околните магазини.
Въпреки, че с творбите си показва среден пръст на властите, обществото и идолите му, всъщност самият Банкси се превръща в кумир. Той е скъпо оценен от критици и звезди. Творбите му се търгуват за трицифрени суми. Холивудските особи са готови да платят колкото им поискат, за да пренесат в покоите си парчета мазилка, разкрасени от британеца. Почитатели на Банкси са Джъд Лоу, Киану Рийвс, Кристина Агилера, Брад Пит, а неотдавна Анджелина Джоли броила 400 000 долара за негова работа на търг в Ел Ей.
Семейство от Бристол дори обяви за продан къщата си, само защото графит на анонимният художник върху една от външните стени значително вдигнало цената й. През 2007 година той е отличен с приза „Най-велик жив британец”. В същото време въпреки голямата им стойност, наред с всички останали рисунки по стените, графитите на Банкси се заличават поголовно от общинските власти. Това неминуемо вдига и цената на изображенията.
Някои стопани заличават творбите без да знаят кой е Банкси и как да осребрят късмета си, други го обвиняват, че е обикновен вандал. И в неговия занаят обаче има етика. Художникът твърди, че с работата си отвръща на удара, който сивотата на града или бруталните реклами нанасят на съзнанието на минувачите. Това обаче не става на всяка цена. Понякога бездомници запречват стената, която Банкси е набелязал. Никога не бих ги изритал от мястото им на улицата – казва той. – На първо място това си е техният дом, на второ е мое ателие.
Има безброй спекулации и опити да се разкрие самоличността на Бански. Големите издания на Острова публикуват свои разследвания по темата, но засега без категоричен резултат. От една страна за мистерията спомага фактът, че художникът работи с няколко верни помощници, които пазят тайната му. Освен това Банкси позволява на феновете си свободно да ползват неговите творби, като призовава това да не става с цел печалба. Така хиляди младежи копират шаблоните, създадени от британеца. Това от една страна доказва силата на посланието му, а от друга – му помага да се скрие сред множеството. Безкрайното копиране гарантира, че Банкси и в бъдеще ще може да напише „Кур” където и когато си иска, а после просто да изчезне.